Wednesday, December 5, 2018

BBM3410/18: Papan Cerita

Papan cerita atau lebih dikenali sebagai storyboard merupakan suatu lakaran idea atau imaginasi yang dibuat sebelum terhasilnya sesuatu perkara yang berkonsepkan multimedia seperti video, e-majalah dan sebagainya. Lakaran idea yang berupa papan cerita ini sememangnya membantu seseorang mengumpul idea-idea sebelum bermulanya proses sebenar pembuatan sesuatu perkara. Dalam erti kata lain, papan cerita ini dianggap sebagai panduan serta membantu kita merancang isi kandungan sesuatu video atau e-majalah. Antara kebaikan membuat papan cerita adalah:

  • Mengumpul idea yang banyak 
  • Melakukan pembetulan sebelum proses sebenar
  • Mereka bentuk dan memilih warna dan corak yang sesuai

Dalam kuliah BBM3410 Multimedia dalam Bahasa, Profesor Dr. Normaliza telah menjelaskan peranan papan cerita ini dan seterusnya memberikan tugasan membuat papan cerita dalam e-majalah.
Papan cerita itu mempunyai 10 halaman dan dibahagikan kepada setiap orang dalam ahli kumpulan. Kami daripada kumpulan Panglima Awang telah berbincang dan membuat keputusan untuk menyediakan papan cerita untuk e-majalah pakaian.

Walaupun ini merupakan pengalaman pertama kami membuat papan cerita, kami dapat menghasilkan papan cerita e-majalah yang sangat baik serta mempunyai reka bentuk yang menarik.












No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Facebook

Ini mungkin post yang terakhir yang berkenaan kuliah BBM3410 Multimedia dalam Bahasa. Terima kasih Prof. Dr. Normaliza atas segala nasihat d...