Wednesday, December 5, 2018

BBM3410/18: Video One Shot

Video one shot merupakan satu teknik penggambaran video yang berterusan oleh satu kamera. Video ini sesuai untuk diambil untuk sesebuah lagu. Walaupun nampak mudah dan hanya satu kamera berfungsi, namun beberapa aspek harus diberikan supaya ia menjadi video one shot yang menarik. Terdapat 3 jenis video one shot yang sering digunakan iaitu video one shot, video one shot two layer dan video one shot three layer.

Video One Shot
Video ini memerlukan 1 layer latar belakang yang statik dan pergerakan manusia yang sangat cepat.

Video One Shot Two Layer
Video ini memerlukan 2 layer latar belakang yang mempunyai dua adegan yang berlainan tetapi tetap berlaku interaksi.

Video One Shot Three Layer
Video ini memerlukan 3 layer latar belakang yang berbeza dan mempunyai interaksi antara satu sama yang lain.

Penghasilan video one shot ini sememangnya memerlukan banyak latihan supaya suatu video one shot yang berkualiti dapat dihasilkan. Dalam subjek BBM3410/18 Multimedia dalam Bahasa, kami daripada kumpulan Panglima Awang telah menyiapkan ketiga-tiga jenis video ini. Saya telah mendapat pengalaman menjadi Penolong Pengarah dan penghasilan sesuatu video one shot ini sangat mencabar dan memerlukan fokus daripada semua orang yang terlibat supaya prosesnya berjalan dengan lancar.


Video One Shot


Video One Shot Two Layer


Video One Shot Three Layer



No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Facebook

Ini mungkin post yang terakhir yang berkenaan kuliah BBM3410 Multimedia dalam Bahasa. Terima kasih Prof. Dr. Normaliza atas segala nasihat d...