Wednesday, December 5, 2018

BBM3410/18: Video Tanpa Wajah

Video tanpa wajah merupakan video yang diambil tanpa menunjukkan sebarang wajah dalam video tersebut. Selain itu, video ini juga harus memberikan fokus kepada satu benda dan mempunyai jalan cerita yang baik. Berbeza dengan video one shot, video tanpa wajah ini mempunyai banyak adegan dan kamera boleh digerakkan dari satu tempat satu tempat yang lain. Antara kriteria video tanpa wajah yang menarik ialah:

  • latar muzik yang bersesuaian dengan cerita atau mesej yang ingin disampaikan
  • mengambil video daripada pelbagai sudut
  • memberi fokus kepada satu benda
  • tidak memaparkan wajah seseorang 

Dalam menyediakan video tanpa wajah ini, banyak latihan harus dilakukan kerana pergerakan tangan boleh menjadikan video tidak jelas. Dalam pada itu, cerita yang ingin disampaikan juga perlu jelas dan tepat. Kami dari kumpulan Panglima Awang telah membuat video tanpa wajah ini dengan menggunakan lagu Waktu Telah Berakhir - Opick dengan mengambil konsep pengemis yang berhati baik meninggal dunia pada klimaksnya.

Pengalaman yang diperolehi memang menarik kerana tugas sebagai seorang jurukamera sangat mencabar kerana melibatkan banyak pergerakan. Tuagas seorang editor juga sangat diperlukan untuk memastikan video mempunyai plot yang baik. Berikut merupakan video tanpa wajah yang disiapkan oleh kumpulan kami bagi memenuhi tugasan subjek BBM3410 Multimedia dalam Bahasa:


Sila klik video di atas 
dan selamat menonton. 


No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Facebook

Ini mungkin post yang terakhir yang berkenaan kuliah BBM3410 Multimedia dalam Bahasa. Terima kasih Prof. Dr. Normaliza atas segala nasihat d...