Wednesday, October 10, 2018

BBM3410/18: Flat Lay

Pada minggu ke-5, Profesor Dr. Normaliza telah memberikan penjelasan dan komen mengenai tugasan lepas yang melibatkan buku Boom With Social Media. Beliau mengetahui bahawa para pelajar kecewa kerana tugasan yang dihantar tidak diterima dan beliau juga menjelaskan sebab-sebab tugasan tersebut tidak diterima. Walau bagaimanapun, Prof telah memberikan tips dan nasihat supaya perkara ini tidak berlanjutan hingga ke akhir semester.

Selepas itu, Prof telah menmberikan kuliah mengenai Flat Lay. Ia merupakan sejenis aspek fotografi yang sangat diminati oleh orang ramai kerana gambar yang terhasil sangat seimbang dan menyejukkan mata kita semua. Flat Lay dibahagikan kepada 4 jenis iaitu, Flat Lay, Half Flat Lay, Quarter Flat Lay dan Zero Flat Lay. Perkara ini memang sesuatu yang sangat baru dan seronok dipleajari.

Flat Lay - Diambil dari sudut atas dari objek.
Half Flat Lay - Diambil dari sudut 45 darjah dari objek
Quarter Flat Lay - Diambil dari sudut 22.5 darjah dari objek
Zero Flat Lay - Kamera diletakkan atas lantai

Kemudian, beliau telah memberikan tugasan untuk kami mengambil gambar mengikut kumpulan untuk menghasilkan gambar Flat Lay yang terdiri daripada 4 jenis. Kami deiberi masa selama 2 jam untuk menyiapkan tugasan ini. Setiap Flat Lay yang dihasilkan harus mengandungi keunikan dan berbeza antara satu sama lain.








No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Facebook

Ini mungkin post yang terakhir yang berkenaan kuliah BBM3410 Multimedia dalam Bahasa. Terima kasih Prof. Dr. Normaliza atas segala nasihat d...