Thursday, November 15, 2018

BBM3410/18: Hari Pertama Deepavali Bersama Keluarga dan Rakan-Rakan

Untuk pengetahuan anda semua, Deepavali disambut untuk meraikan kemenangan kebaikan ke atas kebaikan menurut Hinduisme. Oleh itu, kami sebagai penganut agama Hindu sememangnya akan menyambut perayaan ini untuk mengingati peristiwa tersebut.

Mandi minyak adalah wajib pada hari Deepavali. Memang tak suka mandi minyak ini tetapi emak ada pendapat beliau sendiri iaitu setahun sekali sahaja. Selepas mandi minyak, saya telah dapatkan restu daripada emak dan ayah sekali gus mendapatkan baju baru yang dibeli daripada mereka. Dapat jugalah angpau RM50. Boleh beli mercun guna duit itu.

Ia menjadi kebiasaan untuk kami sekeluarga pergi ke kuil pada hari Deepavali. Selepas itu, macam biasa makan tengah hari. Menunya adalah kari daging ayam belanda dan 'idli'. Idli ini makanan tradisional orang India dan rasanya sangat sedap kalau dimakan dengan kari.

Selepas itu, saya menjemput rakan-rakan ke rumah saya. Semua berasa gembira sebab selepas beberapa bulan dapat berjumpa. Mereka menjamu biskut, murukku dan jus yang disediakan. Saya pergi bersama mereka ke rumah rakan-rakan yang lain sebab kami sangat rapat sejak sekolah rendah.
Pada waktu malam, kami sekeluarga bermain mercun dan tidur awal sebab hari pertama selalu memenatkan.


Gambar keluarga saya. Ada lagi yang tak dapat pulang. 


Bersama guru dan kawan-kawan. 


Rakan-rakan yang datang ke rumah saya. 


Masakan oleh rakan baik saya, Vijay. 



No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Facebook

Ini mungkin post yang terakhir yang berkenaan kuliah BBM3410 Multimedia dalam Bahasa. Terima kasih Prof. Dr. Normaliza atas segala nasihat d...